onsdag 15 maj 2013

Ukraina överraskade mest igår

Sju rätt av tio. Inte jättebra tippat, men alla de bättre låtarna gick till final i Eurovision Song Contest från första semifinalen. Och det är jag ju glad för - som ska till Malmö och uppleva detta live. Danmark, Ryssland, Nederländerna, Vitryssland, Irland, Ukraina och Belgien kom vidare av de jag trodde.

Mest positivt överraskad blev jag av Ukraina, som har en stark artist, både vad gäller utstrålning och sång, i Zlata Ognevich. Anouk från Holland var däremot lite av en besvikelse - varför inte ens våga titta upp? Var hon rädd för publiken? Även ryska Dina Garipova hade problem med att "gå igenom rutan". Danska Emmelie och Irländaren Ryan höll däremot måttet finns kvar på min topplista.

De som jag hade tippat men som inte gick vidare var Slovenien, Österrike och Kroatien. Ingen av dessa bidrag gjorde något bestående intryck, så jag deppar inte för det. Men att Litauen knep en plats var det mest förvånande igår kväll. Andrius Pojavis hade varken pondus eller sångröst för den här nivån. Det var riktigt plågsamt, faktiskt. Men nå´n ska ju förstås komma sist i finalen också....

Apropå att det här är en tävling, så ligger jag under i tippning med 7 mot 8 rätt jämfört med Nya Ålands schlagerexpert David Lindström. Måste alltså komma i kapp. Men när jag läser hans bedömningar av gårdagens bidrag måste jag säga att vi är rätt överens, förutom på en avgörande punkt: Att jag INTE tror att Danmark vinner. Det gör en låt från andra semifinalen....om jag får som jag vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar