onsdag 15 maj 2013

Esma och Lozano framför årets balkanlåt

Dags för semifinal två i Eurovision Song Contest. När den är igång sitter jag förhoppningsvis på ett hotell i Nyköping och tittar. För då är vi på väg ner mot Malmö: Siv, Cajsa, Ebba, Maja och jag.

För att finalfältet ska bli så bra som möjligt vill jag ha följande länder med till final från kvällens deltävling: San Marino, Makedonien, Finland, Norge, Malta, Ungern, Norge, Georgien, Schweiz och Island. Denna lista är i startordning, inte enligt mitt tycke och smak.

Eftersom Cajsa och jag blivit tillfrågade om att vara expertjury för Ålandstidningen i morgondagens tidning vill jag inte avslöja exakt hur min tio-i-topplista ser ut förrän artikeln är publicerad :) Du kanske noterar att jag har haft alla nordiska länder med till final. Man kan fundera på hur präglad man är av den egna popkulturen - ganska mycket, tror jag, trots att jag själv är en balkanballadfantast. I år finns det bara en låt av det slaget, Makedonien, och den är självklart given för mig. Heja Esma & Lozano!

Semifinal två har ett något bättre startfält än i tisdags, så Finland kan få det kämpigt och även Island hänger på en skör tråd. Det är framförandena som kommer att avgöra. Spännande blir det garanterat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar