torsdag 16 maj 2013

Sju rätt tippade igen

Hälsningar från Nyköping :) Gårdagens semifinal i Eurovision fick jag huvudsakligen följa via knastrig radio, men väl framme på hotellet hann vi bänka oss vid TVn för att få resultatet från jury och tittare efter semifinal nummer två.

Även den här gången lyckades jag "bara" tippa sju låtar rätt som tog sig till final: Finland, Norge, Malta, Ungern, Norge, Georgien och Island. Som tur är var det bara en låt som inte kom med som jag verkligen hade velat ha där: Makedonien. Smaken är ju som bekant delad, men hur kunde smaklös rumänsk kastratsång slå ut detta fina stycke som kändes så äkta? Ja, allt fattar man inte. Nu har vi två riktiga bottennapp i finalen: Rumänien och Litauen. Men det är ju så Eurovision är, högt blandas med lågt.

Högst rankar jag Norge, Irland, Ryssland och Danmark (mina och dottern Cajsas kommentarer kan du läsa i Ålandstidningen idag). Vilket land som helst av dem kan vinna - det finns ingen lika "säker" vinnare som Loreen i fjol. Jag tar mig friheten att komma med en korrigerad lista efter juryfinalen som jag ser live ikväll. Man brukar få en känsla av vartåt det lutar när man är bland tusentals andra och märker hur de och man själv reagerar på låtarna.

Mot schlagerland! Det lär ska bli över 25 grader varmt i Malmö i eftermiddag så vi ser fram emot vår södernresa på fler sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar