söndag 26 maj 2013

Komplext när kommuner slås samman

I torsdags var jag med i en debatt om kollektivtrafiken som sändes i radio och TV. (Du kan se den här). Där upprepade jag något som jag sagt och skrivit vid tidigare tillfällen: att landskapets och stadens busstrafik borde samordnas och att busstrafiken mellan staden och grannkommunerna måste utvecklas. Roger Jansson (M) sa att min vision stämde överens med hans. Synd att detta inte prioriterats alls i den arbetsgrupp som LR tillsatte (som Jansson ledde) om samarbete mellan kommunerna inom teknisk sektor.

Kommunsamarbete (och/eller kommunsammanslagningar) var också temat när jag och Martin Nilsson träffade Skärgårdens socialdemokrater från Åboland igår. Där har ju flera skärgårdskommuner och Pargas slagits ihop, men nu föreslås ännu större kommuner.

Vad har då åbolänningarna för erfarenheter? Ja, därom varierar förstås svaren beroende på vem du frågar. Det som kan variera mellan kommuner är t ex skatter och avgifter och det blir då en förändring när detta ska harmoniseras. Som socialdemokrat tycker man i allmänhet att en solidarisk skattefinansiering är bättre än höga avgifter, så här kan det förstås bli en negativ förändring om man bor i en kommun med mer av (S)-politik och slås ihop med en högerstyrd kommun.

Annars handlade debatten en hel del om den basservice som behövs för kommunmedborgarna, förstås först och främst om hälsovård (inklusive tandvård), men också om skola och vägunderhåll. Det som gjorde mest intryck på mig var att missnöjet verkade vara rätt så stort. Jag försökte jämföra med Sverige och sa att förändringar kanske måste sätta sig innan man kan tala om hur bra eller dåligt det blev.

Mötet med skärgårdens socialdemokrater visade (återigen) på komplexiteten i att ha små kommuner som ska sköta allt mer komplicerade saker. Den här frågan handlar också om att man kämpar för att få behålla sitt inflytande över vardagen i sitt närområde. Och så handlar den om pengar....vem som tjänar på vad, vem som är tärande och närande. Den debatten kommer att fortsätta på Åland och jag ser fram emot att delta i den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar