fredag 16 september 2011

Ålandskanalen och upprördheten

Jag tittade på Ålandskanalen i fredags kväll. Först såg jag slutet av TVMax kulturprogram, sedan kom Åland 24:s program igång, något som inleddes med en reklamfilm för Roger Jansson (M). Efter nyheterna kom mer politisk reklam från (M). Det kom också reklam för att göra reklam i Nyan och Åland 24: i "en redaktionell miljö", säger speakerrösten.

Efter programmet om skördefesten igår kom Nyans s k text-TV som också blandades med stillbildsreklam för Obundna.

Detta sänds i den TV-kanal som Ålands radio/TV har att administrera. Public service-bolaget säljer programtid och distribuerar reklam-TV - också med politisk propaganda. Någon större politisk debatt om att detta skulle påverka radioredaktionens opartiskhet har det inte varit.

Men så kommer Ålands socialdemokrater på att man vill producera egna TV-program. Då går Nya Ålands VD i taket - liksom partiledarna för de andra partierna.

Ålandstidningens ledarskribent Niklas Lampi kommenterar skeendet i en utmärkt ledare i dagens tidning. Han sammanfattar frågan tydligt och klart.

Efter den här upprördheten i debatten ställer jag mig frågorna:
Vad ÄR Ålandskanalen? Är den en public service-kanal? Då vill åtminstone inte jag har reklam-TV i den.
Är den en TV-kanal för olika åländska TV-producenter? Om ja, varför är det okej att sända en reklamfilm med Roger Jansson som berättar för oss att hans erfarenhet och kunnande behövs i politiken, men så upprörande att socialdemokraterna tänker producera och sända TV-program UTAN sådan direktreklam för kandidater?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar