måndag 7 maj 2012

Tre vettiga partier

Jag ägnade söndagskvällen åt svensk partiledardebatt. Den var underhållande och klargörande. Det var förstås intressant att se hur nye S-ledaren Stefan Löfven skulle klara sig och ska jag vara ärlig så tycker jag att han behöver tala tydligare och med mer variation i replikerna. Men det politiska budskapet var ändå klart och det blev ändå väldigt uppenbart hur alternativet till den nuvarande regeringens politik ser ut på den rödgröna sidan. För där är ingen NÖJD med den skyhöga arbetslösheten, inte minst bland ungdomar. Som "amen i kyrkan" kommer de borgerliga partierna att försöka hitta splittring mellan S, V och Mp. Visst är partierna olika och de har ingen allians att marknadsföra för tillfället. Men för mig är det faktiskt positivt att det finns 3 vettiga partier i Sverige - det skapar en bredd på vänsterkanten. Här på Åland är ju Socialdemokraterna ensamt vänsterparti vilket ibland kan kännas aningen frustrerande.... Svenska Moderaternas nye partisekreterare gjorde inte någon lysande debut när han under pågående debatt hånade Stefan Löfven på twitter. Sådana barnsligheter straffar sig, hoppas jag. Visst har vi en del av den typen av hån i åländsk politik också, speciellt i anonyma sms i tidningarna, men det är förstås skillnad på folk och folk. En partisekreterare är partiets talesman och då skriver man inte att "det går så sakta för Löfven att man somnar".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar