måndag 21 maj 2012

De fem bästa bidragen i kvällens semifinal

För dig som händelsevis inte känner till det, så har jag ett brinnande engagemang för Eurovision Song Contest. Det är alltså högtider som väntar ikväll, på torsdag kväll och förstås på lördag kväll. Förra året befann jag mig på en färja när finalen avgjordes, i år kommer jag att vara på utflykt med vår kör. Det är alltid så mycket som händer i maj (intensivaste månaden på året?). Men i år har jag i alla fall tagit mig tid att tippa tävlingen, vilket inte är det lättaste. Jag brukar ha fel ;-) Nå, i alla fall, enligt mitt tycke och smak borde följande låtar ha chans ikväll: Toppkvintetten är.... Schweiz, med en skön Billy Idol-rocklåt där refrängen fastnar OMGÅENDE, vilket ju är mått på något som slår. Island, med sitt svulstiga och dramatiska musikalnummer i 6/8-takt. Ryssland, med sina charmtroll till tanter, som dock inte vinner alls på det musikaliska och så Finland, för det vackra vemod som slår an hos mig (och förstås för den vackra finlandssvenskan). Outsider för mig blir Rumänien, som tydligen många gillar. Är inte så förtjust i denna mischmasch av pop-marsch-latino. Men dragspelet och säckpipan höjer det hela, språket är vackert och sångerskan är snygg ;-) De här fem länderna bör gå vidare ikväll, men jag kan samtidigt avslöja att tre av tävlingens fem bästa låtar finns i den andra semifinalen. Och en är direktkvalificerad till final. Så från kvällens program är det bara Schweiz som kommer att nå topp-5-placering. Om jag får bestämma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar