tisdag 22 maj 2012

Loreen, du är bäst

Det gick, som vanligt, inte riktigt som jag hade tänkt i Eurovisionssemifinal 1 igår kväll, men tre av mina fem favoriter gick vidare. Finland och Schweiz klarade det inte och i Pernilla Karlssons fall berodde det på ett svagt live-framträdande, tyvärr. Nervositeten tog överhanden. De bidrag som överträffade mina förväntningar var i tur och ordning: Cypern, Island och Moldavien, tre länders sånger som fungerade väl på scen. Nå, huvudintrycket från den här showen blir följande: 1) Programledare med timing som i en sämre amatörteaterpjäs. 2) Bra ljud! Måste man skriva för det har inte alltid varit fallet. 3) Gina med G. Måste säga att jag tycker att både humorn och Sundsvallsdialekten är sköna. 4) Ryska tanter. Hör till storfavoriterna. 5) Österrike hade kanske den sämsta låten i Eurovision song contest genom tiderna. Vad har vi då att se fram emot imorgon kväll? Mina topp-fem-låtar imorgon är: Sverige, förstås. Loreen är en full fempoängare som artist och låten är uppbyggd på ett gångbart sätt. Det finns bättre låtar, men som helhet är hon min vinnare även på lördag. Hon får dock hård konkurrens av Ukraina, jo, jag är svag för trallvänliga fotbolls-EM-låtar och Gaitanas har den "svartaste" rösten i tävlingen (behöver jag tillägga att jag gillar det?). Vore tråkigt om ännu ett diktaturland vinner, så därför vill jag slå ett slag för en annan sångerska med pipa: Anggun från Frankrike, men förresten, hon är ju direktkvalificerad till final, så det hör inte till tipsen inför torsdagskvällen. Serbien skickar ännu en stark balkanballad och får finalpass av mig, likaså Donny Montell från Litauen. Sen tror jag nog att Norge får chansen på lördag, trots att Tooji sjunger ungefär lika halvrisigt som Eric Saade. Låten har nämligen årets bästa intro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar