torsdag 18 augusti 2011

"Nu är det dags att byta parti...."

....sa en av besökarna till mig vid valstugan idag. Det var en kvinna som inte varit socialdemokrat förr, men som efterlyste mer "mänskliga värden" i politiken.
Kul med positivt intresse för vårt arbete :-)

Andra besökare är mer försiktiga, men ändå upplever jag en gryende valstämning och att folk gärna vill prata politik. Och till dig, åländsk väljare, som läser det här: Gör det! Prata med oss, kom med dina synpunkter, diskutera. Det är det som är demokrati. De som blir invalda ska representera sina väljare.

Om jag blir vald till stadsfullmäktige eller lagtinget vill jag jobba för de mänskliga värdena: För att den gemensamma sektorn inte skall raseras och för att den generella välfärden, d v s allas lika möjligheter till utbildning och omsorg, skall värnas, trots spartider.

Vi måste våga prioritera för att klara den utmaningen. Vi måste välja bort det onödiga, men skydda viktiga verksamheter som hotar att raseras när ekonomismen ska styra. En budget är inte bara siffror och investeringar, det är framför allt en drift av ett samhälle som måste och ska fungera.

Jag lovar att återkomma med min prioriteringslista inom kort. Det blir nog efter tisdag, för då får jag och alla andra intresserade mer input om hur den nordiska socialdemokratin skall arbeta med välfärdsfrågorna de kommande tjugo åren. Och med integrationspolitik för att motarbeta främlingsfientligheten, som växt sig stark. Ett öppet medlemsmöte som är i lagtingets auditorium, 23 augusti kl 18.30. Vem som helst kan alltså komma dit.

Men nu tänker jag inte tänka mer på politik, inte idag i alla fall. Nu ska jag ta det lugnt ikväll, slötitta på TV, spela lite på www.betapet.se (alfapet på nätet), dricka en kopp te och hitta på ännu en saga för min yngsta dotter.

(Förlåt om jag lurades lite med rubriken, ville ju förstås locka hit dig till min blogg ;-))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar