tisdag 16 augusti 2011

Dagens roligaste politiska händelse (för mig)

Dagens roligaste politiska händelse var för mig att sitta på torget utanför valstugan i duggregnet och prata med två väldigt trevliga unga killar, som var nyfikna på socialdemokraterna (och definitivt sugna på kaffet som jag bjöd på).

Trodde först att det skulle bli en minuts småsnack och att de sedan skulle gå iväg, vilket de mycket riktigt gjorde, med lite valbroschyrer och varsin kopp i handen, men....sen kom de tillbaka.

De satte sig ner och vi pratade i nästan i en timme om deras studier, den nya gymnasiereformen, hembygdsrätten, värnplikt eller inte, skattepolitik, finanskrisen, fördelarna med den nordiska välfärden, EU-utbyten på universitetsnivå, brott och straff....ja, det var en hel del vi hann med.

Väl på väg hem stannade jag till och tittade in på Nya Ålands redaktion. Nyhetschefen frågade: När ska ni börja twittra? - Ja, svarade jag, inte vet jag. Jag har inte fastnat för det ännu.

Man kan inte utesluta att jag börjar twittra. Inte minst med tanke på att jag redan är en sådan facebookentusiast. Men sociala medier i all ära, ett samtal av den typen som jag fick vara med om idag, hade aldrig kunnat göras via dator. Och det är aldrig lika trevligt att dricka kaffet ensam framför datorskärmen....

Nyhetschefen berättade om den stora politiska händelsen idag: Att en liberal lagtingsledamot byter parti till moderaterna. För mig var inte det den stora händelsen.

Det var, som ni säkert förstår vid det här laget, att få sitta på en bänk på torget och snacka i lugn och ro med två unga, vetgiriga yrkesgymnasieelever om framtiden och livet.

2 kommentarer:

  1. Oh, Anders. Så glad jag blir av att läsa ditt inlägg. Det är det här som valrörelsen ska handla om. Möten mellan människor och det som uppstår i det mötet. Härligt. Hoppas du får fortsatta fina dagar vid Valstugan.

    SvaraRadera
  2. Härligt! Det är så här man bygger politik. Att bara prata kan göra underverk!

    SvaraRadera