söndag 30 juni 2013

Har vi nå´n Palme som kan starta en åländsk politikvecka?

Så här i Almedalstider lanserar Nya Åland en åländsk variant av den gotländska politikerveckan.

Jag håller med om att tanken är möjlig. Som partisekreterare för Ålands socialdemokrater vet jag att det finns ett intresse inom våra systerpartier för Åland och för idén.

Men det finns några men. Nummer ett är, det får vi vara ärliga med, att mediaintresset för åländsk politik utanför Åland inte lär vara så speciellt stort, hur vi än gör. Vi måste alltså locka hit de stora "elefanterna". Framför allt från Sverige. För är det inte rätt ointressant för finska politiker att sitta här och debattera? Och hur stor åländsk publik skulle det locka? Och då kommer men nummer två; Vi har ju Almedalen att konkurrera med. Så tidpunkten kan knappast vara i juni eller juli.

Nya Åland tycker att vi komma på ett gemensamt övergripande tema och bara köra. Jag håller med, det skulle vara kul att testa. Det föreslogs t ex språk- och minoritetsfrågor som tema och det låter ju intressant.

Vill vi skapa lite uppmärksamhet tycker jag att vi kunde ta tag i främlingsfientligheten i norden/Europa. Samla alla krafter som vill bekämpa utbredningen av rasismen inom våra demokratier.

"Börja i liten skala, med utvalda intresserade personer och partier. Det var ju så utvecklingen tog fart i Almedalen, med sossar som höll tal från lastbilsflak" skriver Nyan. Jo, "sossar" i all ära, men det var ju faktiskt OLOF PALME som stod på flaket. Vem med samma lyskraft har vi som har har sommarstuga på Åland?

Jag vill inte vara negativ till den här idén, men Nya Ålands ledare är lite naiv. Det finns inga pengar i överflöd inom de åländska partierna för att satsa på detta. Men jag är gärna med i diskussionen framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar