fredag 19 oktober 2012

Styrka att ändra sig - men otydligt för väljarna

Det blev en intressant diskussion - den i Ålands radio mellan Erica Scott, Kjell Nilsson och mig.

Det handlade om ramar och besparingar, med betoning på bildningssektorn. - Det är meningslöst att lägga ett förslag till nämnden som de sedan säger "aldrig i livet" till, förklarade Kjell Nilsson på frågan varför han inte "lyckades" spara in 746.000 euro jämfört med gällande plan.

- Verkligheten har förändrats, menade Erica Scott, och tillade att om nämnden hade vetat i juni vad man visste i augusti så hade man kunnat gå till fullmäktige och begära en ny ram.

För konsekvenserna blir inte kul när det ska skäras i skolmat, kultur och Mediskurser, samt höjd hyra för Pub Bastun och plats på fritids. Men i bildningsnämnden röstade Erica Scott och Annelie Karlberg för Axel Jonssons förslag att ge bildningsnämnden bakläxa, det skulle sparas enligt ram.

Märk väl vad jag kursiverat här ovan: "....jämfört med gällande plan." I stadsstyrelsen och stadsfullmäktige har vi socialdemokrater hävdat att en plan är en plan tills den har blivit en fastslagen budget. Så de ramar som diskuteras i nämnderna går att justera.

Nu vill ju uppenbarligen Scott och Jonsson, enligt vad de säger nu, åtminstone se till att Pub Bastun räddas, har jag förstått. Det handlar visserligen om en liten struntsumma i en stor budget, men utgående från omröstningen i bildningsnämnden, får man förstå att de nu alltså ändrat sig, vilket ju är bra i sig.

Det var tydligt i debatten att Erica Scott ser på nämndarbetet på ett helt annat sätt än jag. Jag sitter ju inte i någon nämnd, utan bara i stadsstyrelen. Jag förväntar mig att det är där som grovjobbet görs, när jag (eller Kalle Fogelström, som jag är ersättare för) ska ta budgetbeslut. Som stadsstyrelseledamot vill jag veta hur nämnden ser på situationen och vad den "gällande planen" får för konsekvenser.

Det kommer att bli en intressant budgetdebatt i stadsfullmäktige. Då får vi se hur försämringsvilliga de olika partierna egentligen är. Själv är jag för en måttlig skattehöjning för att bibehålla en hög service. Det är klokast för att Mariehamn ska vara den bästa staden att leva i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar