lördag 29 september 2012

Enspråkigt svenskt?

Blev och tänka på en sak idag efter att jag hade varit och handlat på Citylivs i Magazin.

Jag sätter mig med min dotter, som går i tredje klass och just börjat läsa engelska, på stadsbussen. Vi passerar först Alandia Trade Center, bussen svänger vid Music Shop för att sedan fortsätta in på Strandgatan, där Video Corner ligger.

Strax därpå stannar bussen vid hållplatsen norr om Station One, bensinmacken som konkurrerar med Shell, ni vet. Och Teboil. Då kommer jag att tänka på att det är ikväll som The Three Jazz Divas ska uppträda på Joker Darts. Kanske man borde gå dit och dricka en shot? Eller ska man välja Spiny Normans på Dino´s en timme tidigare?

Nåväl, ser förresten på reklamskyltarna på bussen att Minimarket har öppet på lördagar. Jag hann aldrig se när butiken, för att använda bank-vdn Peter Wiklöfs ord, closar för idag. Men det är trots allt bra med generösa öppettider om man nu ändå far in till staden för att klippa sig på Salon Locky eller om man ska på fotboll på Wiklöf Holding Arena och vill handla efteråt.

Hoppsan, nu är visst stadsbussen (Red Snake?) framme i Dalbo.

Det känns faktiskt bra att vi också passerade Stadsbiblioteket, Byggvaruhuset och Sjukhuskiosken så att man verkligen känner att man bor på det enspråkigt svenska Åland ;)

Ikväll är det X-Factor på TV! Nej, förresten, det kommer imorgon. Ikväll är det det lite svenskare Körslaget. Det kommer säkert några hits då också. Äsch, nu glömde vi köpa snacks till ungarna. Duger det med popcorn? Annars måste jag skicka ett mess till frun innan hon far hem från city där hon fortfarande är och shoppar.

Missar vi förresten nå´t på TV ikväll och väljer att lyssna på Divas livedartklubben kan vi kanske se programmet på TV4Play via Internet en annan dag. Coolt att vi har en sådan possibility med svenska TV-program, men nog kunde väl Ålands Radio fixa en deal så att vi får se även utlandsproducerade program från svensk TV.

Inte för att det berör mig så mycket. Jag föredrar btw ändå att kolla in läckra klipp på Youtube t ex från The Voice Sverige, som jag hoppas kommer igen. Det är ju kul att följa med sångprogram när man själv är så aktiv i gospelkören Good News.

Nu har jag förresten tänkt lägga ut en länk till det här blogginlägget på facebook.

That´s all for today, folks. Nu ska jag ta en power nap och sluta tänka på anglifieringen. Problemet är säkert väldigt överdrivet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar