fredag 29 juli 2011

Vi mötte Göran....


Mycket kan sägas om Göran Persson, Sveriges förre statsminister/finansminister/skolminister. Kunnig - var det första ord jag kom och tänka på efter lagtingsgruppens träff med honom igår på Sveriges konsulat.
Han hade bra koll på Åland och åländsk politik och frågor som berör oss, som energi- och miljöfrågor.

Vi pratade om hur det var då, när Persson regerade, och nu när Reinfeldt gör det. Om socialdemokraternas framtid och borgerlighetens framgångsvåg i Europa och hur den ska stoppas....

Åländska kyrkor var anledningen till Perssons resa hit. Kunde inte låta bli att tänka på min gode far, som varje bilsemester stannade till vid en mängd stora och små kyrkor, något som intresserade honom mycket. Och på vår Gotlandssemester för några veckor sedan, vad gör jag? "Tvingar" in mina ungar i en medeltida kyrka där....men jag håller med Persson: Nog är det imponerande vad fattigt folk lyckades åstadkomma i form av ståtliga kyrkbyggnader! (Min favoritkyrka är f ö Hammarlands)....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar