fredag 8 juni 2012

Tony Wikström - du är min favorit!

Efter lite direktkommentarer om mitt radionostalgiska inlägg kommer här en fortsättning. Ska man ranka sina favoritarbetskamrater, ja, då blir det genast mycket svårare och det finns ju risk att nån känner sig bortglömd. Men ändock. Som nostalgiker gjorde jag årskrönikor och det var dem som jag gjorde i par som blev bäst. Där vinner samarbetet med Fred Forsell knappt mot första årskrönikarbetet med Wiktor Nummelin. Favoritteknikern nämnde jag ju redan förra gången, Micke Ahlskog och där glömmer vi förmodligen aldrig radioteaterprojektet med Ami Hedenborg, där jag var både producent och skådespelare. Favoritnyhetschef? ja det blir nog min gamle gode vän, handledare och sångarbroder Ove Andersson, alltså den första chef jag hade. Hans favorituttryck när man skulle ut och intervjua politiker var "Pressa den djäveln", förstås bara halvt på skämt, men jag brukar tänka på det fortfarande, inte minst i höstas när både jag och Ove var parti-/pressekreterare för var sitt politiska parti! Men herregud, det här var ju svårt! Till favoritkompisar utanför jobbet väljer jag Mika Koskelainen, ordvitsarnas mästare, och Anna Geiden, den roligaste kvinna jag känner (?). Favoritmassör på radion går nästan inte att välja: Smolander, Björkman och Påvall har så olika stilar och alla gillar jag. Favoritreportrar då? Har jag många, men ska ta några ur rockfickan så är det i nyhetssamanhang Eva Ringbom-Fonsell och Liv Örneryd som båda är lika tydliga, trevliga och nyfikna. På morgonen vill jag definitivt vakna till Kjell Brändströms röst och sedan hade jag velat höra ett genomarbetat ljudmässigt reportage av Nicklas Jakobsson (numera Malmberg) i nämnda program, helst ett om dagen, vilket hade varit en omöjlighet eftersom Nicklas alltid ville ha mer tid på sig....;-). Sist men inte minst: Programledare för eftermiddagens aktualiteter. Här har vi haft många bra och en hel del olika stilar. Oblygt rankar jag mig själv som högplacerad bland favoriterna, eftersom det här var det roligaste att jobba med: debatter, politik, paneldiskussioner, nyhetsuppföljningar. Det man tycker att är roligt att jobba med gör man bra, så är det ju ofta. Bland programledarna här hittar ni favoritradiokollegan nr 1: Tony Wikström. Han är oftast mycket väl påläst men om han inte är det så verkar han vara det, han har ett flyt i interjuver och en känsla för mediet, han har en oerhört bred allmänbildning, han bjuder gärna på sig själv. Att arbeta med Tony är mycket kreativt och det är sällan några klagomål och mycket egna idéer. Grattis Tony, du vann favoritradiokollegeklassen! Jag förstod ju att du var bitter efter mitt förra blogginlägg och så tätt ihop som vi har jobbat, så hade jag ju också varit förundrad om inte du hade skrivit något om mig i stil med att "....flyt i intervjuer...känsla för mediet.....bred allmänbidning....mycket kreativ" ;-) Go, Tony!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar