onsdag 6 juni 2012

Har kanske intervjuat 1000 ålänningar....

På lördag firar Ålands Radio att det var femtio år sedan den första lokala radiosändningen gjordes här på holmarna. Det är inte utan att man blir lite radionostalgisk. Jag har många roliga radiominnen! En augustidag 1993 gjorde jag mitt första radioreportage här, alltså för snart nitton år sedan. Exakt vad det första inslaget jag gjorde handlade om minns jag inte, men bland den första höstens reportagen märks: "Rädda Kvarnbobutiken!". Och jo, den finns ju kvar än. "Översvämmade potatisåkrar i Lemland". Och så min första direktsändning när jag i misstag kallade köpmannaföreningens ordförande Rolf Nordlund för Roger Nordlund (nuvarande finansministern). Jag vågar gissa att jag åtminstone har intervjuat tusen ålänningar. Det sitter i folks medvetande, för fortfarande tror en och annan att man jobbar kvar ;-) Här listar jag mina höjdpunkter på radion: 1994: Redan andra året på radion tilldelas jag journalistpriset för en uppfräschning av eftermiddagsprogrammet Mix. Bland annat använde vi sändningsbussen mycket och sände från Kökar, Brändö, Kumlinge, Vårdö osv. Ofta med hjälp av eminente teknikern Mikael Ahlskog. 1995: Lagtings- och kommunval. Jag återvänder till radion efter en kort sejour i Göteborg igen. Maj 1996: Det självstyrda Ålands Radios första sändningsdag. Jag gjorde caféprogram med P-O Svarvar och vi var båda klädda i likadana vinröda kavajer. 1999: Sänder Janne Holméns försök att nå kvalgränsen till OS i Sydney på 10.000 meter från Lahtis. 2000: Övertygar redaktionschefen att jag ska få göra sommarprogrammen "Fångad av en schlager" och får därför bevaka Eurovision Song Contest i Stockholm. Sommaren 2001: Jag och Camilla Karlsson gör minnesvärda öspelssändningar från Isle of Man. 2004: IFK Mariehamn vinner kvalet till Tipsligan mot Jazz i Björneborg: Jag refererar matchen tillsammans med Ralf-Åke Mattsson. Enligt uppgift satt folk i grupper hemma runt radion (som förrivärlden). 2007: Direktsändning från Senatstorget i Helsingfors där Ålandsdagar firas med mängder av aktiviteter Ja, det finns förstås massor med andra sändningar. Sämre idéer, som t ex "Andersböle T/R", och bättre som J-åländsk journal, där politiker fick utstå dräpande satir. Bäst av allt med nästan 11 år på radion är nog i alla fall människorna man jobbat med. Ingen nämnd, ingen glömd. För dem som är kvar: Jag kommer och äter tårta och snackar minnen på lördag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar