onsdag 6 juni 2012

Sjätte juni betyder ingenting

6 juni är nationaldag i gamla hemlandet men för mig betyder den ingenting. Den har aldrig firats nämnvärt där jag har bott och befunnit mig. Och inte stör det mig heller. Här på Åland är det däremot lite av en högtidsdag för prominenta ålänningar. Tyvärr räknas jag varken som ålänning eller prominent, trots vissa meriter. Som aktualitetsproducent på Ålands Radio och svensk medborgare tycker jag nog att jag kunde ha fått en inbjudan till festligheterna på svenska konsulatet, likaså nu som partisekreterare. Men jag är inte bitter, som speedwayföraren Tony Richardsson skulle ha sagt. Nä, faktiskt kan jag vara utan mingelkalas på konsulatet. Där har jag ändå varit i många andra sammanhang - senast träffade jag före detta statsminister Göran Persson där och det var högintressant. Som journalist har jag varit inbjuden för att träffa Jan Eliasson och Pär-Arne Jigenius, båda kända Göteborgare. Nä, jag kan med gott samvete bara lyckönska alla prominenta ålänningar som får mingla med generalkonsulinnan idag. Själv firar jag med....thaigryta? Ska fundera på det innan jag handlar. Nä, jag är inte bitter. Och på lördag är det ju självstyrelsedag och inte minst firande av femtio år med radiosändningar på Åland. DET är värt att jubilera!

1 kommentar:

  1. Så kan man se det. Vi är dock bland de bjudna och far väl dit tror jag om inte åskan stoppar oss. Men vi åker nog mera dit som en del av vidmakthållandet av goda kontakter med kulturlivet på båda sidor om Ålands hav än för att vi har svensknationalismen som prioritet. Sverige är mycket, och mycket är bedrövligt. Men det finns en del gott att uppmärksamma med..
    http://www.poeter.se/viewText.php?textId=1487233

    SvaraRadera