måndag 12 mars 2012

Leva på en halv lön?

Sedan ett par år tillbaka har jag rehabiliterat efter att ha drabbats av flera sjukdomar. Sakta men säkert har jag kunnat återvända till arbetslivet och succesivt ökat antalet arbetstimmar. Idag bedömer läkaren att jag är arbetsförmögen till 60 %.

Här i Finland blir jag bedömd varje halvår och sedan skickas läkarintyget för granskning till s k försäkringsläkare, som i mitt fall konstaterat att läkarens bedömning rimmar med verkligheten. För den del jag är arbetsoförmögen får jag ett rehabiliteringsstöd, som i pengar motsvarar sjukpension. Tanken med rehabilitering är ju att man ska kunna bli helt frisk igen, så själva termen "rehabiliteringsstöd" är klart mer positiv.

Men nu till saken: Eftersom jag har jobbat en del i Sverige prövas mitt ärende också av Försäkringskassan. I Sverige har som bekant sjukförsäkringen försämrats rejält. För varje nytt läkarintyg får jag samma nekande svar: Min arbetsoförmåga måste prövas mot hela arbetsmarknaden och detta gäller alla som har minst 1/4 nedsatt arbetsförmåga.

SVTs Aktuellt sände nyligen ett reportage om en kvinna vars Parkinson-sjukdom förvärrats de senaste åren. Hennes läkare bedömde att hon klarar av att jobba halvtid (som fritidspedagog). Men någon sjukersättning får hon inte. Även hennes oförmåga att jobba mer ska prövas mot hela arbetsmarknaden. I intervjun berättade hon om hur trött hon blivit av sjukdomen och att hon stupar i säng efter arbetsdagarna. Med sviterna efter min borreliasjukdom som ledde till utmattning känner jag väl igen den otroliga trötthet som kvinnan berättade om. I hennes fall är det säkert så att medicinerna också tröttar.

Frågorna man ställer sig är: Ska en utbildad fritidspedagog tvingas söka ett annat jobb för att hon blivit sjuk? Nej, anser jag.
Har inte Sverige råd längre att se till att sjuka har det drägligt? Jo, anser jag. Ska folk förväntas klara av att leva på en halv lön (....och en fritidspedagog tjänar ju knappast jättemycket....)? Nej.

Varför har Sverige ett så mycket sämre skydd för sina medborgare än Finland?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar