lördag 15 oktober 2011

De vanligaste samtalsämnena i valrörelsen - Hallbackspojken.com har hela listan ;-)

Det är mötena som är de roliga med valkampanjer. Och då talar jag inte om styrelsemöten.
Nej möten mellan väljare och kandidat.


Ett av de bättre samtalen hade jag en kväll i Godby. Egentligen pratade vi mest om en annan kommun än den vi var i eller den jag ställer upp som kandidat i. Men ett rätt långt och kul samtal hade vi, cafébiträdet och jag.
Jag har pratat politik med mammor på dagis och inlagda på Gullåsen, med fotbollssupportrar och körsångare, med Ålands rikaste man, med sjukpensionärer, utlandsfödda och t o m med sju-åringar :-)

En modern politiker måste vara lyhörd. Att man som åländsk politiker måste vara ute på stan eller i byn och prata med folk, det vet nog de flesta. Den stora frågan är om man lyssnar och tar till sig.

Ibland är det svårt, det måste medges. Om man är så fast i sin övertygelse i en viss fråga och den man pratar med tycker tvärtom, då ska man vara skicklig.

Vad har då de väljare jag pratat med velat diskutera? Här kommer listan i turordning (vanligaste samtalsämnet först).
1) Allmän tandvård
2) Att det är dyrt på Åland och svårt att vara låginkomsttagare
3) Antalet kommuner på Åland
4) Sophantering
5) Stadsbussen och avgifter eller inte
6) Besparingar som drabbar kulturen

Jag hoppas att jag har lyssnat tillräckligt bra. Jag hoppas att du som läser detta går och röstar imorgon. För mig är det en självklarhet att nyttja sin demokratiska rätt. Den som inte röstar kan inte klaga på den förda politiken sen.

Trevlig söndag! För den som ska på valvaka så sitter jag (förstås) med socialdemokraterna och är på Alandica tillsammans med min fru Siv från kl 18.30.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar