fredag 9 juli 2010

När mätandet går till överdrift


Oj, vad det mäts i Sverige. Det verkar som om allt svensken tycker och tänker skall analyseras in i minsta beståndsdel inför det kommande valet. Tidningen Resumé t ex har kollat hur sossar väljer i vardagen: Volvo vinner valet mot Saab, Aftonbladet slår Expressen, Sveriges Television övertrumfar TV4 och Melodifestivalen slår Idol (....allt stämde på mig förutom bilfavoriten).

Frågan är vad strategerna gör med alla denna information som samlas in.
I samma tidning läser jag nu att svenskarnas förtroende för Mona Sahlin har ökat igen. Frånsett den skepsis jag just uttryckte för för många opinionsundersökningar så blir det intressant att kolla in nästa fötroendemätning. Efter Monas engagerade tal, som enligt allianskollegan Maria Wetterstrand gjorde att det har ”vänt”. Jag känner mig osäker på om det är så. Och känsla är viktig för en positiv och engagerad valkampanj.

Gick förbi en valstuga på väg för att ta en titt på socialdemokraternas reklamprylar, som jag för övrigt tycker var väldigt vita och bleka, varför satsar man inte mer på det röda? (fast det finns säkert någon opinionsundersökning om att sossar gillar mer vitt och mindre rött som ligger bakom det beslutet....).

Precis när jag tar bilden övertygar tjejen i båset tjejen som står nedanför med det enkla (något negativa) kampanjbudskapet: Du vet väl hur många arbetslösa det är nu med Reinfeldt som statsminister?

Negativ kampanj är när man påpekar alla brister med motståndarna istället för att tala om sin egen vision för framtiden. Mona Sahlin balanserade bra mellan negativt och positivt i sitt tal i torsdags. Hon ingöt framtidstro i sina åhörare (över 4.000 var vi för övrigt). Det kanske är därför Wetterstrand känner att det har vänt. Hoppas, hoppas, hoppas att hon har rätt i det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar