tisdag 9 mars 2010

Kanske man kunde bli senator från Dalbo?

Tidningen "Vision Åland 2017" har kommit hem i brevlådorna (eller postlådorna som ålänningar säger).
Tankesmedjan kommer med många bra förslag, men....
....så kommer sidan 8 med rubriken: "Förenkla och rationalisera - inför en senat för hela Åland".
Jag brukar på skoj säga att jag bor i "United Islands of Åland", men det här verkar på allvar.
Istället för vårt nuvarande valsystem skall vi alltså gå över till att ha en senat istället för ett lagting.
Tydligen finns det risk för att "delstaterna" på Åland; Geta, Sund och Kökar och de andra, blir förfördelade om Åland skulle bli en enhet.
Men hallå - är det Åland vi pratar om eller?
Visst, förenkla gärna den gamla, alldeles för småskaliga kommunstrukturen, det är jag helt med på. Men cementera då inte den åländska bypolitiken genom att hävda att vi har en massa olika regioner på Åland.
För en inflyttad som mig är det svårt att se Åland som något annat än ETT landskap.
Men....blir det nu som i "Vision Åland 2017" så lovar jag att kandidera i senatsvalet i Dalbo. Vi är väl minst lika många invånare där som i Lumparland? :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar