fredag 18 juli 2014

Stadens nattliv i förändring

Är stadens nattliv i kris? Ja, hävdar obundne fullmäktigeledamoten, företagaren Anders Holmberg, på facebook. Låt mig därför ge mina synpunkter.

Under förra veckan ordnades PAF carnival i Mariehamn med tusentals besökare varje kväll. Många var förstås ålänningar och lovorden haglade över arrangemanget, både fotbolls- och sångkvällarna. Själv var jag inblandad som kördirigent och jag kan säga att det överträffade alla förväntningar. Tack IFK, Åland United och framför allt PAF! Tror nog att även gästande besökare kommer tillbaka om det ordnas liknande evenemang på det torg som många ansett vara exceptionellt tomt sedan Maxinge i Jomala drogs igång.

>Holmberg skriver att det var dött i staden under den fredag som körkampen avgjordes, att det bortsett från på Torget var tomt på gatorna och på krogarna. I debatten som följer hävdar jag att det är sådana evenemang som PAF carnival som vi behöver. Kan berätta att jag själv blev fotograferad av Helsingin Sanomat, som höll på med ett reportage om Åland. Kanske positivt i längden för Ålandsbilden att Finlands största tidning berättade om hur roligt vi har det, Holmberg?

OM Mariehamns nattliv inte kommer att vara som förr, med redlösa människor som väller in på krogen klockan 12 efter förfester och ut från desamma vid fyratiden, utan istället blir mer kontinentalt, d v s, man äter gott, går på konsert, familjetillställningar eller festival, och att någon i sällskapet sedan kör hem, blir inte jag olycklig. Då tror jag att det åländska samhället har vunnit. Holmberg påpekar på fb att taxi väntade sig mer körningar från PAF carnival. Kanske de trodde att detta skulle bli ett för-Rockoff, en tillställning där nästan alla är onyktra? Nej, det var det inte. En felkalkylering i så fall.

Men vad är det för Mariehamn vi vill att besökarna ska möta? Fyllesommarsamhället? Där folk är på lyset hela juli? Själv ser jag inte speciellt mycket fram emot Rockoff. Inte för att artisterna är dåliga, men för att jag har fyra barn som ska dit varje kväll och som ska se alla fulla människor som de blir rädda för ibland.

Visit Åland har en central roll i att bygga ett varumärke som handlar om annat än det som många inresande olyckligt nog förknippar med Åland – tax free sprit och sena öppettider på krogar. Det är kanske det de har tröttnat på och att det därför är folktomt?

Anders Holmberg, du har mycket god kontakt med andra näringsidkare i Mariehamn. Samla er, tänk nytt och tänk offensivt, samarbeta med tredje sektorn, idrotts- och kulturföreningar. Tillsammans kan idéerna födas. Låt oss slippa fylleriet, det är förhoppningsvis förgången tid. Satsa på bredd och folklighet, barnfamiljer och pensionärer, finsmakare och naturmänniskor.

Jag hjälper gärna till med allsång om det behövs. Lycka till!

(PS Jag var ute och firade på fredagskvällen. När jag kom fanns det inte plats att sitta på Arken Garden. Dansgolven var fulla med människor på båda våningar. Tror nog att bra dansband, trubadurer och discjockeys gör att nattlivet har en framtid också).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar