fredag 4 februari 2011

En programledare ska vara opartisk

"Vi har det för bra" med "en gigantisk offentlig sektor". Det var inte någon högerpolitiker som sa detta i Ålands Radio, utan programledaren (min gamle gode vän och kollega Tony Wikström). Tony, du är en alldeles utmärkt programledare och diskussionen med ungdomspolitikerna var bra, men just där lät du inte opartisk.

Har alla det bra? Är offentlig sektor generellt för stor? Det är jag inte alls säker på. Eller rättare sagt, så är det inte. Den offentliga sektorn behöver förändras och förbättras, men att den är gigantisk är ett påfund från marknadsliberaler som vill montera ned den gemensamma välfärden.

Skulle en programledare på Ålands Radio kunna säga "Vi betalar alldeles för lite i skatt" eller "Landskapet borde överta privata företag". Nej, knappast. Fast det skulle kunna vara lite fräscht som omväxling :-)

2 kommentarer:

  1. Nu slängde han ju mest ut det som ett öppet påstående och vände sig mot Röd Ungdom som fick chans att besvara det, om jag minns rätt?

    Men en stor offentlig sektor har vi allt, det kommer vi inte ifrån.

    Kan du, om vi vänder lite på det hela, ge mig ett bra argument varför vi skulle utöka den offentliga sektorn på Åland?

    SvaraRadera
  2. Som svar på din sista fråga: Jag har inte påstått att den nödvändigtvis måste bli större, men att det finns områden som är eftersatta inom den gemensamma sektorn - det måste väl du hålla med om, Axel.
    När det gäller Tonys "öppna påstående" så håller jag inte med. Skulle han ha sagt: Ålands Framtid anser att alla har det bra på Åland och att den offentliga sektorn är gigantisk. Är det inte så, Filip och Frans? Då hade han inte påstått det själv. För det är ju tyvärr så: Ju mer man upprepar en sak ju mer "sant" blir det.

    SvaraRadera