torsdag 11 februari 2010

snart debut på sossetuben

Partiets TV-kille Granesäter var här och filmade mig för sossetube. Jag sa ungefär följande:

"Jag pratade med en av våra socialdemokratiska medlemmar som sa att hon vill att vi skall jobba mer med det som är typiskt socialdemokratisk politik rent traditionellt.
Det vill säga arbeta för de svaga och utsatta, för ensamstående föräldrar som har svårt att få ekonomin att gå ihop, för äldre och för de som står bredvid samhället och inte får jobb eller kan jobba.

Jag tror att vi socialdemokrater skulle ha nytta av att det förs en mer ideologisk debatt i den åländska politiken. Då skulle det bli tydligare att vi talar för ett samhälle där alla är delaktiga och där alla har ett lika värde.

Ideologierna på Åland är ganska undanskymda i debatten. Det handlar mycket om sakfrågor: Ska vi bygga golfbana där eller där, är en tunnel bra eller inte? Visst, viktiga frågor, men grunden för ett bra samhälle för alla ålänningar är att skolan, vården och omsorgen är bra och tillgänglig för alla, oavsett hur fattig eller rik man är.

Det finns, helt klart, klass-skillnader på Åland. Det pratas det inte så mycket om. Det tycker jag att vi skall göra. Vi skall återigen lyfta fram diskussionen om de fattiga på Åland och ifrågasätta varför det skall behöva vara så i en av världens rikaste regioner.

Vi måste berätta för folk varför socialdemokraterna på Åland behövs och vad som skiljer vår ideologi från de övriga partierna. Det handlar om att vara tydlig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar