torsdag 19 november 2009

Bra respons på insändare

På www.alandstidningen.ax blev det en hel del kommentarer på min insändare, som egentligen handlade om ansvarsfull politik, men där jag, medvetet, undrade varför avgifter inom vården höjs, samtidigt som nöjesbilismen på våra vägar är "gratis". Visst var det ett "knep" för att få folk att reagera :-)

Här ett axplock av kommentarer och mina svar på dem:

sign Det är inte bra nu

Mer och mer inser jag att vi behöver ett antal duktiga socialdemokrater i åländsk politik. Det är ju sist och slutligen deras politik som har skapad vår välfärd.

Nuvarande regering utgör ett veritabelt hot mot vår framtid. Det är
bara att lyssna på debatten så förstår man varför.

mitt svar:

Åland behöver utvecklas på många områden, bland annat gällande att ta ansvar för miljön och samhällets svagaste. Där finns mycket att förbättra, var så säker.

jvs skriver

"Vissa av sossarnas förslag om besparingar är någots så när vettiga.Men nu börjar väl det gå över styr BILTULLAR.till att börja med hur många miljoner € kostar bara installationen av övervakningen?. Men mycket märkligt är också när det gäller den så kallade regeringen att sparförslagen gäller inte politikerna i marmorborgen. De sitter där och låter Ålands folk ta smällen fast de är delaktiga till en del av den kris som uppstått med den slösarpolitik som de har bedrivit under de goda åren.De skulle åtminstone kunna säga att de också går med på permiteringar eller sänka sina löner.Där tycks sossar och regeringen gå hand i hand.Ett exempel bland många Olof Erlands dubbla löner.Den ena skulle räcka till en sjuksköterskas lön i ett par år bara den."

mitt svar

Begriper inte heller Erlands dubbla löner. Jag vet att bilismen är en "helig ko" på Åland. Men även heliga kor måste ifrågasättas. Desperat känner jag mig inte alls. :-D

kommentarer från andra efter det

bilist skriver

Biltullar är ett mycket bra förslag. Om socialdemokraterna inte ger efter för alla bilgalningar utan vågar gå vidare med denna fråga kan ni räkna med mitt stöd i nästa val.

Nu blir det S skriver

Ni kan vara lugna inom S ni har just nu ett enormt stöd. Den åländska väljarkåren är inte dum.


Pastorn skriver

"Anders: Det är ett billigt retoriskt knep att ställa två saker mot varandra. Det är inte så att de kroniskt sjuka får betala om vi inte inför biltullar....

Som du säkert vet så lägger vi ålänningar ut mer skattepengar per capita än något annat ställe i hela världen på vår sjukvård. Betyder det att vi har världens bästa vård? Nej det gör det inte! Den rättvisaste då? Nja, det går ju att få bättre vård gratis på annat håll så inte det heller. ÅHS är ett svart hål och en stor trög organisation. Det måste gå att få det att löpa smidigare utan att svälta sjukskötare eller sparka ut patienter...."

Svar:


Jag förstår faktiskt inte varför man inte kan jämföra olika offentliga verksamheter och ställa dem mot varandra. Vi har en begränsad landskapsbudget och måste ju vara sparsamma. Att då utreda en tunnel till en ö med 500 invånare samtidigt som man höjer avgifter för sjuka, måste väl kunna ifrågasättas, utan att man blir kallad populist? Min jämförelse med bilismen tycker jag fortfarande är relevant. Bilismen kan definitivt ifrågasättas - precis som du gör med ÅHS "tröga organisation".
Knappast är sjukhuset på Åland Nordens bästa - och kommer aldrig att bli. Men ifråga om vägar för oss 27.000 ligger vi bra till i jämförelse med övriga världen: vägsträckan Mariehamn - Godby är minst lika "fin" som E6:an mellan Göteborg - Oslo!!!! Billig retorik att jämföra vägar på olika håll också?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar