fredag 25 januari 2013

Emmaus och eventuell kommunsammanslagning

Två stora frågor togs upp på stadsstyrelsens möte i torsdags:

Om vi börjar med Emmaus, så fanns det inget annat rimligt beslut att fatta än att godkänna den försäljning av ÅCA-huset som varit så omskriven.

Läste Nina Fellmans snyftiga krönika i Nya Åland igår och håller naturligtvis med om beskrivningen. Mina första minnen av ÅCA-huset var när jag som nybliven invånare i staden värvades till teatergruppen Mimers Brunn som spelade två rosade pjäser i huset: "Gustava Johansdotter" och "Bred dina vida vingar". Vi var ett alternativ till stora dominerande teaterföreningen och ville göra något nytt. Succé.

Kulturnatten: Folkligt och festligt. Och förstås återvinningsverksamheten, solidaritetsarbetet och arbetsplatserna för de som har svårt att få ett annat jobb. Men Emmaus försvinner inte. Entusiasmen verkar inte ha mattats.

Jag röstade för en förlängning av hyresavtalet och talade emot en försäljning av ÅCA-huset. Jag, Sara Kemetter, Folke Sjölund och Katrin Sjögren blev dock nedröstade. Resten har beskrivits väl i tidningarna. Moderaternas kompromissförslag som inte Emmaus var intresserade av och sen budgivningen.

Hoppas nu att Emmaus kan se framåt! Jag är övertygad om att deras verksamhet bara kommer att utvecklas ännu mer.

Det är synd att vi förlorar ett kulturhus. Men livet måste gå vidare ändå.

Och så fråga 2: Erica Sjöströms utmärkta förslag i stadsstyrelsen att Mariehamn inleder diskussioner med Jomala om en eventuell kommunsammanslagning :) Det där har jag väntat på. Mariehamn och Jomala är tätt sammanknutna kommuner redan och det är svårt att inte se samordningsvinster inom kultur, utbildning, tekniska sektorn, kollektivtrafiken, planering, sociala omsorgen....ja, i princip det mesta.

Hoppas att debatten blir konstruktiv och utvecklingsfrämjande. Kanske man hamnar utanför den kommande kommunstyrelsen, men det är smällar man får ta....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar