söndag 5 augusti 2012

Den ljusnande framtid är vår

"Den ljusnande framtid är vår". Det är en fras jag kommer att tänka på när jag läser rapporten om åländsk arbetsmarknad ett år framåt.

I media målas en negativ bild av den ekonomiska situationen upp (även om Nya Åland idag hade en artikel om Finlands något ökande BNP framöver).

En myt ska jag börja med att slå ihjäl: Att offentlig sektor växer sig överstor på den privata sektorns bekostnad. I statistik- och utredningsbyråns "barometer" visar framtidsutsikterna att flertalet av de kommande lediga tjänsterna på Åland kommer att finnas inom privat sektor. Gott så! Fast det har ju också att göra med kommunernas och landskapets sparsamhetsstrategier, förstås.

Läget ser någorlunda ljust ut. Vi har ju extremt låg arbetslöshet, men behov kommer ändå att finnas av arbetskraft, speciellt inom handeln, inom sjöfarten, "personliga tjänster", men också faktiskt inom byggbranschen (trots konjunkturkänsligheten).

Det här talar för en åländsk optimism på arbetsmarknaden och talar också för ökat behov av inflyttning, eller invandring, kalla det vad man vill. För mig förefaller det verkligen inte som om det skulle vara jättesvårt att vara ung och vilja få ett jobb på Åland. Jo, jag vet att ungdomsarbetslösheten är något högre än för övriga grupper, men med en utbildning i bagaget kommer man långt på Åland, även om arbetsmarknaden förstås är begränsad till vissa dominerande branscher.

Det ser alltså ljust ut. Kom ihåg det när du läser rubrikerna om några krisande företag....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar