onsdag 22 juni 2011

SEMESTER (ingen självklarhet för hundra år sedan)

Det är lite stiltje i åländsk politik. Konstigt vore kanske annars. Det är ju midsommarafton imorgon och valrörelse i höst, så många behöver väl en paus.

Hur går det då i höstens val?
Ja, för (S) räkning ser åtminstone laguppställningen bra ut. Men det är ju som i fotboll; man vinner inga matcher på pappret.
Nu ska vi ut och berätta vad vi står för.

Många ålänningar som jag pratar med tycker att det är svårt att veta vad skillnaden är mellan partierna. De röstar bara på person. Till och med politiker tycker att partiväsendet är mindre viktigt.

Men jag tycker inte så (och skall väl inte göra det heller med tanke på att jag är partisekreterare). Jag tror att väljarna vill veta vilket alternativ vi kommer med.

Socialdemokraterna är det bästa alternativet för att:

- Vi tycker att alla individer skall ha samma chans till frihet att utvecklas och få ett bra liv och att vi därför behöver en stark gemensam välfärd.

- Vi tar ansvar för ekonomi och framtid. Vi tror på hållbarhet och menar att en omställning till ett grönare samhälle är självklart.

- Vi tror på demokratiskt inflytande och internationellt samarbete och solidaritet.

Ja, det finns förstås massor att förklara och förenkla, så att väljarna hänger med. Det ska jag jobba med från och med 25 juli.

Men nu skall jag ha SEMESTER (något som socialdemokraterna kämpade för att införa under tidigt 1900-tal, i strid med högern och kapitalisterna).

Glad midsommar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar