torsdag 9 september 2010

Argumentation utan konkreta exempel

I ett par inlägg i de lokala tidningarna har jag försökt visa en konkret motbild mot Erik Schüttens bild av att den offentliga sektorn är överstor på Åland. Schütten har inte kommit med ett enda exempel på var den är överstor. Det är ju många som i likhet med honom slänger ur sig att vi bör skära ned i vår gemensamma välfärd, t ex Fredrik Karlström (obunden). Vad jag ville poängtera är att det går ut över skola, vård och omsorg och en massa andra viktiga samhällsuppgifter.

Schütten menar att (s) inte vill spara. Det är naturligtvis inte sant. Våra lagtingsledamöter röstade emot en stor summa pengar för projekteringen av en Föglötunnel, vi är tveksamma till en ytterligare golfsatsning (åtminstone om den inte bevisligen skapar en massa nya jobb) och vi är många inom (s) som vill effektivisera den otidsenliga och opraktiska kommunstrukturen. Vi arbetar just nu med frågan om hur skärgårdstrafiken skall kunna drivas smartare.

Till sist, slarvet med siffror. När jag ringde Jonas Karlsson på ÅSUB gav han mig siffran 36 % offentliganställda. Nästa gång jag ringde berättade han att det skulle ha varit 36,6 %. Jag kan erkänna att det blev fel med 0,6 %.
Men Schütten försvarar sin betydligt felaktigare siffra med att "uppenbarligen lyckas vi inte komma överens om en gemensam grund för de uppgifter vi får fram". Välj vem ni tror på mest (ett förslag om ni inte kan bestämma er: Ring ÅSUB och fråga).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar