Anförande i stadsfullmäktige 26.4.2016
Bästa fullmäktige
Att läsa stadens bokslut är glädjande på många sätt: Årsbidraget blev 4,5 miljoner bättre än väntat, räkenskapsperiodens resultat blev 4,6 miljoner bättre än väntat, lånebördan minskade med över sju miljoner! Och samfundskatteinkomsterna har ökat med 2,7 miljoner. Det går bättre för Mariehamn än på länge, skulle man kunna säga.
Det är också glädjande att läsa hållbarhetsbokslutet.
Det finns fem miljömål varav det första är att MINSKA KOLDIOXIDUTSLÄPPEN.
Det beskrivs så här: Stadens övergripande klimatmål är att utsläppen av växthusgaser per invånare från verksamheter som staden kan kontrollera efter den 31 december 2017 är 75 % lägre än de uppskattade utsläppen 2002. Det skrivs vidare att "Åtgärder som syftar till att minska bidragen till klimatförändringar måste därför prioriteras".
Mariehamns stad har gjort mycket bra här, förstår man av bokslutet. Andelen biobränsle i fjärrvärmesystemet har ökat och man använder grön el. Energiförbrukningen har minskats med 30 % under förra mandatperioden, mycket tack vare personalens goda insatser. Inom staden har man testat elbilar och elcyklar och det talas om att välja bränslesnåla fordon när de ska förnyas och att minska körsträckorna.
Ingenstans ser jag däremot att man nämner kollektivtrafiken, mer än hur mycket utsläpp den står för. Det kan ju förstås bero på att den inte varit någon framgångssaga de senaste åren. Men i ett bokslut ska ju både positiva och negativa saker framgå.
I texten om Infrastrukturnämnden och vilka mål som uppfyllts kan man däremot läsa: Medborgarundersökningen 2015 gav ett högt betyg för stadens service. För skötsel av gator och vägar samt kollektivtrafik var resultatet dock märkbart sämre än tidigare och lite senare fortsätter det: För kollektivtrafikens del har konceptet ändrats helt med färre bussar, kortare rutter och nya passageraravgifter, men samtidigt också betydligt lägre kostnader för staden.
Vi vet de flesta av oss hur otroligt mycket resandet minskade när de här försämringarna genomfördes. 4 av 5 passagerare slutade att åka.
Vårt mål säger alltså att utsläppen av koldioxid ska minska i de fall staden kan göra något. Vi vet inte säkert, men det är rimligt att anta att bilkörandet ökat när folk slutat åka buss.
Det här måste vi göra något åt. Vi har en allt starkare ekonomi. Det är bra med budgetdisciplin och ramar som hålls, men vi måste också våga förbättra de verksamheter som blivit för dåliga.
Det är inte hållbart att ha bussar att snurra runt i stan, som nästan ingen åker med. Vi behöver utöka turerna så att kollektivt resande blir ett alternativ till bilen igen. På längre sikt vill jag att vi också tar bort avgifterna. Goda kommunikationer handlar inte bara om koldioxidutsläpp. Det är också en fråga om social hållbarhet. Att alla människor, oavsett t ex ålder och funktionshinder ska kunna transportera sig i vår stad.
Jag hoppas få se en text om den sociala hållbarheten i nästa års hållbarhetsbokslut.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar